Учителю астрономії


ШАНОВНІ КОЛЕГИ!

Вітаю з початком нового навчального 2020 - 2021 року!

Розміщую потрібні посилання

Навчальна програма з астрономії

Календарно-тематичне планування уроків астрономії

Здоров'я та успіхів!


Через знання до зірок

Немає на Землі людини, яка, вдивляючись у зоряне небо, не захоплювалася  б  його красою та величчю, яка не відчувала бажання пізнати всі його таємниці. Ще великий Галілео Галілей говорив: «Изыскание о строении мира – одна из самых великих и благородных проблем, какие только существуют в природе…»
Успіхи астрономії та космонавтики «наблизили» людство до зірок. Сьогодні кожен погляд людини в небо наповнюється чітким змістом: десь там через магічну витинанку яскравих зірок прокладає шлях наступний пілотований космічний корабель, в іншому сузір’ї виблискує таємним сяйвом пульсар,  а далі – сусідня планета чи далека галактика…
У наш мобільний час ХХІ століття астрономія є не просто цікавою та величною, а й  однією з найголовніших наук, завдяки яким створюється наукова картина світу.
У програмі з астрономії для 11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів записано: „…астрономія – це точна наука, яка використовує багатий математичний апарат, знання з фізики, хімії…”. І далі: „За комплексом понять і явищ, які вивчаються астрономією, ця дисципліна узагальнює і завершує цикл природознавчого навчання в школі”.
Отже, перед учителем астрономії стоїть складне завдання – сформувати в учнів глибокі та якісні знання не тільки з астрономії, а завершити формування загального наукового погляду на природу.
На жаль кількості годин, що відводиться за програмою на вивчення астрономії в школі, явно недостатньо для якісного її викладання. Як же навчити учнів «всьому»? Для вирішення цієї проблеми і зібралися вчителі астрономії району 11 квітня в колегіумі «Лідер». З метою обміну педагогічним досвідом на засідання запросили Стаценка Михайла Івановича, заслуженого вчителя України, який живе і працює в селі Кохане Запорізької області. Цієї зустрічі всі чекали з нетерпінням, адже Михайло Іванович має багатий педагогічний  досвід, його вихованці є переможцями різноманітних астрономічних конкурсів та олімпіад, і взагалі – це людина, яка «живе» астрономією.
Спілкування з Михайлом Івановичем засмутило вчителів тільки малим  часом.  Вчитель поділився секретами педагогічної майстерності, запропонував авторські прийоми та методи навчання астрономічній науці.
Великий об’єм матеріалу, що повинен бути вивченим і засвоєним, зовсім не залишає часу на уроці для розв’язування астрономічних задач. Тому Михайло Іванович пропонує приділяти увагу і самостійній роботі учнів. Авторські завдання для самостійної роботи з астрономії якраз і призначені для виправлення такого положення.
Перше завдання кожного розділу передбачає заповнення учнями астрономічного словника, тобто записати в спеціальний зошит означення наведених  понять і астрономічних термінів. Це спонукає учнів до роботи з текстом підручника та додатковою літературою.
Далі подані завдання, виконання яких є обов’язковим для всіх учнів. Вони є тренувальними для виконання індивідуальних завдань. Задачі-ілюстрації імітують дослідницьку роботу. Їх розв’язування дає більш глибокий розгляд деяких питань,  демонструє учням застосування астрономії до практики.
Індивідуальні завдання містять ряд запитань, спільних для всіх варіантів, та таблиці, що містять числові дані, якими користується учень при виконанні свого варіанту.
До кожного індивідуального завдання подано зразок його виконання. На прикладі варіанту 13  розібрано астрономічну суть задач, які входять до складу завдання, показано необхідність застосування тієї чи іншої формули, пояснено результат і представлено його наочно.
 Саме ці приклади вчитель може розв’язати в класі, детально записавши розв’язок на дошці. Учні записів не роблять, бо передбачається що вони мають екземпляри збірника.
Встановлюється мінімум, який повинен бути виконаний: заповнення астрономічного словника, виконання тренувальних завдань та задач-ілюстрацій, окремі питання з індивідуальних вправ.
Заповнення астрономічного словника та виконання загальних вправ може здійснюватися як на уроці, так і вдома. Індивідуальні завдання виконуються вдома.
Ще один секрет успішного уроку астрономії є застосування програмованих конспектів.
Програмований конспект являє собою два аркуші паперу. Перший  з них – лист „Завдання”. При його складанні ретельно відбираються запитання, в яких чітко виділяється те головне, що учні повинні глибоко зрозуміти і засвоїти. Ці запитання систематизуються і діляться на розділи, кожен з яких містить 5-6 завдань. Один розділ повинен містити завдання однорідного змісту: визначення, формули, співвідношення між одиницями, пояснення явищ тощо.
Змістовними та майстерними є електронні презентації створені вчителем для використання на уроці.
Унікальною та багатою є електронна бібліотека астрономічних літературних видань, яку залишив у розпорядження вчителів Михайло Іванович.
Але саме головне чим «зарядив» вчителів Михайло Іванович – це безмежне почуття любові до своєї справи, до дітей. Кожен урок для учнів повинен бути не тільки інформативним та пізнавальним, він повинен відкривати у кожному серці жагу до пізнання.
Результатом зустрічі з Стаценком Михайлом Івановичем є подарована вчителем часточка безцінного педагогічного досвіду та високої майстерності, яку він залишив у нас на  Гуляйпільській землі. Ці зерна знань проростуть у душах наших вихованців.






















Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних  закладів
11 клас
Рівень стандарту, академічний рівень

Методична скарбничка вчителя астрономії
Методичні розробки з астрономії
(за порадою Стаценка Михайла Івановича)

До головної сторінки